Sisteme termodinamice

Se numeşte sistem orice corp macroscopic sau ansamblu bine delimitat de corpuri macroscopice.

Exemplu: Imaginează-ţi că joci baschet şi mingea tocmai se îndreaptă spre tine. Mingea este sistemul care îţi captează atenţia.

Observaţii

  • Delimitarea sistemului de corpurile înconjurătoare se face mintal, deci convenţional.
  • Corpurile care nu fac parte din sistemul considerat se numesc corpuri exterioare sau, simplu, mediu exterior.
sistem%20termodinamic.jpg

Se numeşte sistem termodinamic un sistem pentru care interacţiunile termice nu sunt neglijabile.

Exemple de sisteme termodinamice: apa dintr-un recipient, amestecul gazos din cilindrul unui motor de autovehicul.
Un sistem termodinamic poate interacţiona cu mediul exterior în următoarele moduri:

  • mecanic - modificarea energiei sistemului termodinamic
  • termic - modificarea energiei sistemului termodinamic
  • prin schimb de substanţă - modificarea masei.

Sistemul termodinamic se numeşte neizolat, dacă interacţionează cu mediul exterior.

Sistemul termodinamic se numeşte izolat, dacă nu interacţionează şi nu schimbă substanţă cu mediu exterior.

Observaţii

  • Sistemul termodinamic izolat este un model fizic ideal. In natură nu există sisteme termodinamice perfect izolate.
  • Schimbul de substanţă este evidenţiat de variaţia masei sistemului.

Sistemul termodinamic se numeşte deschis, dacă între el şi mediul exterior are loc şi schimb de energie şi schimb de substanţă.

Sistemul termodinamic se numeşte închis, dacă între el şi mediul exterior are loc schimb de energie, dar nu şi schimb de substanţă.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License