Agitaţia termică

Se numește agitație termică mișcarea permanentă, total dezordonată și dependentă de temperatură, a moleculelor oricărui corp.
Experimental se constată că, punând în contact două gaze sau două lichide, acestea se amestecă de la sine după un anumit interval de timp.
(a) Într-un cilindru de sticlă se introduce un gaz colorat, mai greu decât aerul. Se acoperă cilindrul cu o placă de sticlă. Peste placa de sticlă se aşază cu gura în jos un alt cilindru, identic cu primul, ce conţine aer. Se scoate cu grijă placa dintre cei doi cilindri, astfel încât cilindrul de sus să rămână sprijinit pe cel de jos. După un timp se observă că cele două gaze se amestecă de la sine.
(b) Într-un vas cu două compartimente, separate printr-un perete prevăzut cu un orificiu (iniţial închis), se toarnă soluţie de CuSO4 (sulfat de cupru) într-un compartiment şi apă în cel de-al doilea. Dacă se deschide orificiul şi vasul este lăsat în repaus, după un anumit interval de timp se constată că apa s-a colorat în albastru, iar intensitatea culorii soluţiei de sulfat de cupru a scăzut. La final, în ambele compartimente, culoarea lichidului va fi aceeaşi.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License